In de moderne game-industrie speelt marketing een zeer belangrijke rol, die overal door ontwikkelaars en uitgevers wordt gebruikt. Helaas zijn er momenten waarop wat werd beloofd verre van was wat er werkelijk gebeurde.
In de afgelopen jaren is een zware promotiecampagne met trailers, gameplay-video's, dev-dagboeken en meer standaard geworden voor projecten met een groot budget. Maar het wordt lang niet altijd getoond en gezegd dat het de moeite waard is om te geloven dat er 5 games in deze top zijn bevestigd die na de release niet aan de verwachtingen voldoen.
No Man's Sky
Volgens de beloften van Hello Games zou hun geesteskind in de vorm van No Man's Sky moeten zijn echte doorbraak, maar uiteindelijk stond het meeste van wat er werd gezegd niet in de releaseversie. Geen landingen op asteroïden, multiplayer, vernietiging van stations of vloten, enorme vloten van schepen, facties, grootschalige ruimtegevechten, zandplaneten, gigantische steden en andere dingen. Zelfs geen zwervende NPC's toegevoegd, en het maximum aan personages dat live op stations en in handelsgebouwen te vinden is.
Al het bovenstaande is slechts een deel van wat werd beloofd. En het was heel gemakkelijk om de ontwikkelaars op regelrechte leugens te betrappen. Wat is de zogenaamd gameplay-video te midden van een grootschalige ruimtestrijd of de verkenning van oude steden en gigantische verwoeste schepen waard (op kunst en "screenshots"). Dit alles werd tenslotte letterlijk getoond en geuit, maar zelfs er was niets afgelegen in No Man's Sky.
Toegegeven, na verloop van tijd Hallo Games met Sean Murray aan het hoofd zijn gecorrigeerd, niet alleen de meeste elementen toevoegen die hadden moeten zijn, maar ook nieuwe innovaties introduceren. De game blijft regelmatig updates en grote DLC's ontvangen, en in november 2020 werd de Playstation 5-versie uitgebracht.
Hymne
Vergeleken met de vorige vertegenwoordiger van de top, voedden Anthem-ontwikkelaars fans niet veel met beloften, maar er was niet minder teleurstelling.. Bioware staat bekend om zijn geweldige verhaalgestuurde RPG-series (Mass Effect en Dragon Age), dus de nieuwe multiplayer-game moest de perfecte Destiny zijn. met een interessant verhaal en charismatische karakters. Dit is trouwens wat in veel trailers en pre-release-interviews werd opgemerkt.
Helaas bleek het uiteindelijk het tegenovergestelde van een goed verhaal en interessante personages. Anthem heeft een volledig leeg verhaal en lange dialogen omwille van de schijn, en er is geen enkel emotioneel of diep moment.
Daarnaast BioWare sprak over verschillende missies, die elk van elkaar zullen verschillen. In praktijk de meeste taken zijn hetzelfde, bestaan uit bescherming tegen een golf van mobs of het opruimen van locaties.
De gameservice is gebaseerd op reguliere add-ons en evenementen, en als er in de eerste maanden na de release iets soortgelijks uitkwam, nu Anthem leeft zijn dagen uit. Canadese ontwikkelaars hebben geen waardig project gemaakt, waardoor de fans alleen maar teleurgesteld zijn. Bovendien is nog niet zo lang geleden besloten herstart Anthem niet, in plaats daarvan gericht op de nieuwe Dragon Age- en Mass Effect-games van de studio, evenals ondersteuning voor de MMO Star Wars: The Old Republic.
Warcraft III: opnieuw klaar
Na de aankondiging van Warcraft III: Reforged waren strategiefans uit 2002 extatisch, zoals Blizzard zei dat het zou zijn precies hetzelfde spel, maar met verbeterde graphics, animaties, interface en andere visuele elementen. Eventueel alleen woorden over afbeeldingen bleken waar te zijn, maar zelfs het roept kritiek op (te veel realisme in vergelijking met het origineel).
Een van de belangrijkste factoren die vaak werd genoemd vóór de release is 4 uur volledig aangepaste tussenfilmpjes. Dit bleek een flagrante leugen te zijn, want de 2020 Reforged gebruikte video en tussenfilmpjes uit de versie uit 2002. Het enige dat Blizzard verving, was het openingsfilmpje en het laatste gevecht. Geen vier uur.
Daarnaast ontwikkelaars heeft geen volledige remaster gedaan, sinds in Reforged veel belangrijke functies ontbreken van origineel:
- clansysteem;
- profiel van elke speler;
- aangepaste kaarten (zonder verplichte plaatsing op het netwerk);
- clans;
- beoordelingstabel.
Blizzard besloot ook om de Russische voice-acting uit 2002 te vervangen. In de heruitgave kwam de lokalisatie veel slechter uit en de prestaties van de nasynchronisatie-acteurs lieten veel te wensen over.
Er is meer dan een jaar verstreken sinds de release van Warcraft III: Reforged en Activision-Blizzard losten alleen bugs en crashes op, en voegden ook de mogelijkheid toe om aangepaste campagnes rechtstreeks vanuit de game te starten (en niet via de editor) en verscherpten de optimalisatie . Anders blijft alles zo slecht als in de releaseversie.
Cyberpunk 2077
Cyberpunk mag met recht genoemd worden de grootste teleurstelling van de game-industrie in 2020.
Hier zijn veel redenen voor: veel geknipte inhoud, vreselijke bugs, het absolute gebrek aan de mogelijkheid om goed te spelen op consoles en natuurlijk hoge verwachtingen.
Het was de laatste factor die de ineenstorting van Cyberpunk 2077 veroorzaakte, maar alleen de ontwikkelaars kunnen de schuld krijgen van de mislukking. Want dat is wat ze deden onrealistische mededelingen, gebruikten veel afbeeldingen in hun commercials en niet de moed gehad om het project opnieuw te plannen en vul deze goed in.
Aanvankelijk positioneerde CD Projekt Red hun project als "tafelblad rollenspel op de computer". Niet alle fans weten het, maar de Polen creëerden hun eigen project gebaseerd op het bordspel Cyberpunk 2020. Veel sleutelfiguren en bendes zijn daar vandaan gehaald, waaronder de megapopulaire Johnny Zilverhand en ongelooflijk coole Bestia. De meeste van "auteurs" wapens ook gemigreerd vanaf de desktop.
CD Projekt Red verloor echter veel kennis, nivellering van nuances en andere interessante functies tijdens het omzetten van het bordspel in een computerspel, dus hun project lijkt veel magerder te zijn.
Ook de persoonlijke beloften van de ontwikkelaars met betrekking tot de gameplay werden niet volledig nagekomen. Aanzienlijk gedegradeerde implantaten (bijvoorbeeld Mantis-bladen kan niet meer gebruikt worden als muurklimmer), verwijderde de metro, vliegende auto's alleen achtergelaten als onderdeel van de zoektocht. Zelfs de hoeveelheid romans minder dan gepland. knippen, incl aantal eindes.
Natuurlijk, hoogstwaarschijnlijk met nieuwe updates en DLC deze elementen zullen komen, maar teleurstelling en gevoelens van bedrogdat het spel dat door de fans wordt opgeroepen, nergens zal verdwijnen.
outriders
Een ander spel van de Poolse ontwikkelaars People Can Fly - outriders. Een online open-wereld looter-shooter die de moordenaar van Destiny 2 en The Division 2 zou moeten zijn, maar er ging iets mis.
Aanvankelijk begonnen de ontwikkelaars goed en beloofden ze de fouten van hun collega's niet te herhalen CD-project rood. Ze presenteerden een demoversie van de game, die door meer dan 2 miljoen mensen werd gedownload. Grotendeels het spel werd bewonderd:
- De interessante plotwending werd geprezen;
- Ongebruikelijke lessen met 3 vaardigheidstakken;
- Goede optimalisatie.
Bij de release werd de game een van de leiders in de verkoop, maar vanaf de eerste dag ging alles via één plek outriders begon te verzamelen veel negatieve recensies:
- Talrijke fouten, bevriezingen en crashes;
- Onvermogen om verbinding te maken met de gameservers, zelfs in solo was het onmogelijk om de campagne te spelen;
- Servers crashten constant, constante vertragingen in het netwerkspel (oké, er was 1-2 dagen na de release, maar dit probleem kon zelfs na 2 weken niet worden verholpen);
- De plot werd snel weggeblazen en het einde kwam uit in de stijl van "tap blunder and done";
- Klasse tank и remklauw bleken over het algemeen niet opgeëist te zijn, ze worden zelfs uit het vaste spel "gekickt";
- Hyend-inhoud saai en eentonig;
- Bij hoge moeilijkheidsgraden is slechts één build relevant voor elke klasse.
En dit zijn niet alle problemen van het spel. De ontwikkelaars begonnen ze geleidelijk te repareren, maar verprutsten het nog meer:
- Gingen de spelers snel door het spel en klagen ze dat er niets te doen is en de high-end content nergens over gaat? Oké, laten we de klassen leren om het moeilijker te maken om te slagen.
- We hebben geprobeerd een platformonafhankelijke game tot stand te brengen - er verscheen een nieuwe bug toen, na het verbreken van de verbinding, het personage op nul werd gezet en je er niet meer naar toe kunt (en velen hebben tientallen uren gespeeld).
Daarom zijn de meeste spelers in de beoordelingen het daar mee eens het spel is rauw en het geld niet waard (2000 roebel).