Het zou niet overdreven zijn om dat te zeggen "Duin" werd de belangrijkste fantastische première 2021 jaar. Fans van de gelijknamige roman Frank Herbert en gewoon fans van het genre keken uit naar de release van de tape op het grote scherm. We nodigen je uit om een kijkje achter de schermen van het filmproces te nemen en meer te weten te komen over de merkwaardige gebeurtenissen die gepaard gingen met het maken van de film.
Volgens het complot Paul Atreides moet naar een van de gevaarlijkste planeten in het universum gaan - Arrakis. Het is in deze onherbergzame woestijnwereld dat melange, een ongelooflijk waardevolle hulpbron, wordt gewonnen. Paul zal het moeten opnemen tegen lokale monsters, barre weersomstandigheden en natuurlijk menselijke sluwheid.
De productie van het vervolg tot de laatste was twijfelachtig
Zoals je weet, de roman "Duin" ze hebben heel lang geprobeerd het te filmen, maar voor regisseurs is de omvang van het verhaal altijd een probleem gebleven. Denis Villeneuve verklaarde meteen dat hij niet het hele verhaal in één film zou passen, dus de release van het vervolg was bijna een uitgemaakte zaak. De studio had echter geen haast om groen licht te geven voor het vervolg.
In eerste instantie zouden de bazen zien hoe "Dune" aan de kassa begint, aangezien niemand wil investeren in een opzettelijk onrendabel project. Helaas konden we onder bepaalde omstandigheden zonder vervolg komen te zitten, gelukkig toonde het publiek interesse en gingen naar de bioscopen.
Denis Villeneuve droomt er al lang van om "Dune" te regisseren
Weinig mensen weten het, maar Villeneuve kennis gemaakt met de roman "Duin" Zelfs als kind, en toen hij regisseur werd, besloot hij een film te maken op basis van het boek. Speciaal Dennis authenticiteit wilde bereiken, had echter het gevoel dat hij niet de ervaring had om aan zo'n grandioos project te werken.
Voordat je aan de verfilming van de roman begint Frank Herbert, maakte de regisseur twee fantastische films: "Aankomst" и "Bladerunner 2049". Deze projecten hielpen Villeneuve om meer vertrouwd te raken met het genre en aan Dune te gaan werken met het volste vertrouwen dat de tape een succes zou worden.
Geen land voor oude mannen
Op het eerste gezicht de foto van de broers Cohen "Geen land voor oude mannen" heeft er weinig mee te maken "Duin", maar zo is het niet. in de beroemde triller Josh Brolin speelt een lasser die zich per ongeluk heeft verrijkt ten koste van de maffia, en Javier Bardem belichaamt het beeld van een charismatische huurmoordenaar, Anton Chigurdie opdracht krijgt het geld terug te geven.
In "Dune" kregen de acteurs opnieuw de kans om op de set met elkaar te communiceren. Brolin kreeg de rol van een van de mentoren van de hoofdpersoon, Gurney Halleck. Bardem speelde de leider van de vrijmannen, stilgara. Dit soort kruispunten komen regelmatig voor in films van verschillende genres en zijn altijd interessant om naar te kijken.
De originele Paul Atreides is erg jong
Het kiezen van een acteur voor de hoofdrol was ongelooflijk moeilijk. Denis Villeneuve, volgens ooggetuigen, zelfs een traan gelaten toen hij bij aanvang van de opnames daar eindelijk van overtuigd was Timothy Chalamet voldoet aan de verwachtingen. Maar hoe komt het schermbeeld overeen met het boek, waar Paul Atreides het was maar 15 jaar? Bovendien zag de hoofdpersoon er wat jonger uit, zoals alle vertegenwoordigers van de dynastie.
Timothy was ten tijde van de start van het filmen 23 jaarBovendien zag hij er echt jonger uit en had hij ook vergelijkbare kenmerken met het karakter van de roman. En hier Kyle MacLachlan van "Duinen" David Lynch bleek veel minder overtuigend. De man was al 25 jaar, en hij wekte eerder de indruk een ervaren man te zijn dan een fragiele tiener.
David Lynch kon de nieuwe versie van de film niet waarderen
Omdat we ons de verfilming al herinnerden "Duinen" 1984 jaar, is het noodzakelijk om een paar woorden te zeggen over de reactie van de David Lynch voor een remake van zijn schilderij. Toen hem door journalisten werd gevraagd naar de houding van de regisseur ten opzichte van de nieuwe film, antwoordde hij dat hij er absoluut geen interesse in had. Dit komt in de eerste plaats door onvrede over zijn eigen werk, waar Lynch eerder herhaaldelijk over heeft gesproken.
Bedenk dat "Dune" in 1984 faalde aan de kassa, hoewel het een mijlpaal werd voor fans van sciencefiction. Lynch nam zelf niet deel aan de eindmontage en moest de hele roman in een weinig overtuigende speelduur van 137 minuten passen.
Minimaal gebruik van computergraphics
Natuurlijk is moderne sciencefiction zonder de aanwezigheid van computereffecten bijna niet voor te stellen. De reden is simpel: zelfs onrealistische dingen moeten er natuurlijk uitzien, en dit is erg moeilijk te bereiken met mechanische modellen van monsters en voertuigen. Echter, "Duin" beheerd met een minimale set grafische afbeeldingen en in de meeste gevallen geprobeerd te beheren met natuurlijke landschappen.
Zichzelf Denis Villeneuve zei dat hij staat voor maximaal naturalisme - het is heel moeilijk om een film van echt hoge kwaliteit te maken als effecten zonder mate worden toegepast. Dat is de reden waarom de opnames plaatsvonden in natuurlijke omstandigheden en de afbeeldingen alleen in extreme gevallen werden gebruikt, wanneer het onmogelijk was om deze te vervangen zonder de foto te beschadigen.
Ingewikkeld filmproces
Omdat grafische effecten tot een minimum werden beperkt, moesten de filmmakers geschikte filmlocaties vinden. Dus als planeet Caladaan Noorwegen kwam uit met zijn eindeloze oceanen, maar met Arrakis het was moeilijker, omdat de woestijnen echt hard moeten zijn en oprechte afschuw moeten inspireren.
Het doel van de filmploeg was Nabije Oosten, namelijk Jordanië и Abu Dhabi. Duinen werden op een speciale manier gecreëerd - platforms op boorplatforms waren bedekt met zand en de acteurs stonden erop. Toen een worm onder het duin "kroop", zorgde de trilling ervoor dat mensen op natuurlijke wijze reageerden op wat er gebeurde - ze hoefden niet eens te spelen.
Wormen maken was geen gemakkelijke taak
Laten we het nu hebben over de meest verschrikkelijke wezens Arrakis, volgens de regisseur is er echt nauwgezet gewerkt aan het maken van wormen. Toonaangevende ontwerpers probeerden de juiste huidtextuur, kleur en uiterlijk van het wezen te vinden. Het belangrijkste doel was om prehistorische monsters te creëren die er zo goed als authentiek uit konden zien.
Het duurde een heel jaar voordat de definitieve lay-out werd vastgesteld. We moeten hulde brengen aan filmmakers - de wormen bleken echt naturalistisch en angstaanjagend te zijn, en hun schaal verbijstert de verbeelding van liefhebbers van sciencefiction.
Ongelofelijk werk van make-up- en kostuumontwerpers
Velen hebben de neiging om het werk van make-up- en kostuumontwerpers te onderschatten, maar in "Duin" ze moesten 100% geven om hun doelen te bereiken. De ontwerpers lieten zich bij het ontwerpen van kleding speciaal voor de film inspireren door de Romeinse en Griekse mythologie, die werd gedicteerd door de roman.
Visagisten werkten in het zweet van hun wenkbrauwen, die dagelijks doorwerkten Stellan Skarsgard tegen 8 uur. De acteur gaf zelf toe dat hij de baron speelde Harkonnen het was buitengewoon gemakkelijk voor hem, aangezien het belangrijkste werk voor hem werd gedaan door het beeld gecreëerd door visagisten en kostuumontwerpers.
Deelname aan het Hans Zimmer-project
Het is geen geheim dat Hans Zimmer is een zeer gerespecteerde componist in de filmindustrie. Het is een groot succes om hem in je team te krijgen, omdat de muzikale begeleiding de kijker helpt om de foto als geheel waar te nemen. Hans is een grote fan van de roman "Duin", dus weigerde hij deel te nemen aan het project "Argument"om een werkplek op de set uit te zetten Dennis Villeneuve.
Om met iets echt buitenaards te komen, nam Zimmer de ongekende stap om nieuwe instrumenten te creëren. De weddenschap werd gesloten op het extraheren van buitenaardse geluiden waardoor de kijker niet kan vergeten dat hij zich samen met de helden van de film in een fantasie-universum bevindt.
Mis ook niet de kans om vertrouwd te raken met de volgende materialen: