Minecraft is een van de meest legendarische games van het afgelopen decennium. Hieronder vindt u een selectie van feiten over haar, die niet alleen bekend moeten zijn bij de fan, maar ook bij de nieuwkomer.
Minecraft is er een van de belangrijkste spellenonlangs uitgebracht. En daar zijn een aantal goede redenen voor. Sinds de release is de game uitgegroeid tot gigantische proporties en laat het overal zijn sporen achter. Steve's optreden als speelbaar personage in Super Smash Bros. Ultimate is hier een goed voorbeeld van. Het oorspronkelijke project heeft ook zijn relevantie niet verloren. Dankzij pandemieën Minecraft is nog populairder geworden en heeft er veel gewonnen nieuwe fans Wereldwijd. Ze blijft echter bepaalde geheimen bewaren die niet iedereen kent.
De ontwikkeling van Minecraft was vanaf het allereerste begin bekend
De meeste ontwikkelaars in ieder geval verbergt het proces van het ontwikkelen van je nieuwe game. Met deze aanpak kun je intriges toevoegen aan het wachtproces, dat af en toe wordt verwaterd met fragmenten van gepolijste inhoud: trailers, concept art of interviews met ontwikkelaars.
Met Minecraft was het echter anders. De ontwikkeling van een wereldwijde sandbox was zelfs in de vroege stadia niet verborgen voor gamers. In een artikel over Gamasutra in 2011 was het Mojang-team extreem openhartigin de hoop feedback te krijgen van de gaminggemeenschap.
“Als ik het heb over de ontwikkeling van Minecraft, ben ik altijd eerlijk geweest. Ik schreef erover op de forums, voornamelijk op TIGSource, en vertelde mensen waar ik de laatste tijd aan heb gewerkt en wat ik van plan was in de toekomst aan de game toe te voegen”, zegt de ontwikkelaar in een interview.
Laat geluk los
Later in een artikel over Gamasutra gaf Markus Persson toe dat hij dacht dat het succes van Minecraft te danken was aan normaal geluk.
"Als de game geen vervolg is en je geen jarenlange ervaring hebt, zoals de meeste grote uitgevers, dan is het onmogelijk om zelfs maar te voorspellen hoe succesvol het project zal zijn", zei hij.
Na dergelijke verklaringen wordt duidelijk hoe riskant het idee was.
Bestaan van meerdere versies
Sinds de officiële release voor Minecraft is uitgebracht vele andere versies. Het originele spel gemaakt door het Mojangs-team is ontwikkeld in Java. Er is echter een andere, nieuwere versie. Het is bekend bij spelers onder de naam Bedrock-editie. In de loop van de tijd verschenen er nog meer versies van Minecraft, die de basis vormden van consolepoorten en een educatief model dat op sommige scholen voor onderwijs wordt gebruikt.
4 afzonderlijke spin-offs
Minecraft is een baanbrekend project voor de industrie, dus de opkomst van onafhankelijke vestigingen was slechts een kwestie van tijd. Een van de bekendste spellen van dit type was Minecraft: Story Mode van Telltales Games, een bedrijf opgehouden te bestaan terug in 2018. De laatste op deze lijst is Minecraft Dungeons - een unieke dungeon crawler met een co-op voor 4 personen. De game, uitgebracht in mei 2020, was een echte verrassing voor fans van de kubieke sandbox.
Minecraft duurde 6 dagen om te maken
Het nieuws dat de ontwikkeling van een werkende build nam slechts 6 dagen, verdient een speciale plaats in de lijst met de meest ongewone kenmerken van het spel. Desondanks werd het mogelijk om het alleen als volledig voltooid te beschouwen in twee jaar. Vervolgens zijn er veel updates uitgebracht die de game weer in zijn gebruikelijke vorm brachten.
Het verschijnen van klimplanten werd mogelijk door een bug in de code
Soms ontstaan per ongeluk geweldige dingen. Creepers zijn daar een goed voorbeeld van, net als hun uiterlijk was niet van tevoren gepland en werd mogelijk door onnauwkeurigheden in de spelcode. Het begon allemaal met het feit dat Notch een varkensmodel probeerde te maken, maar er ging iets mis. Als gevolg hiervan is de willekeurig gegenereerde menigte de geschiedenis ingegaan als een van de oudste en meest herkenbare elementen van Minecraft.
Minecraft-wereld is niet eindeloos
Ondanks het feit dat Minecraft bekend staat om zijn oneindige afmetingen, haar wereld is beperkt. En dit is logisch, aangezien elk spel bepaalde limieten heeft. Persson heeft echter herhaaldelijk verklaard dat ze in Minecraft op een andere manier worden gepresenteerd. Het komt erop neer: hoe verder de speler over de wereld beweegt en het ene bioom na het andere verandert, hoe sterker de "remmen" de realiteit eromheen. Deze aanpak laat perfect zien hoe serieus de aanpak van de ontwikkelaar was.
De geluiden gemaakt door de gast waren van een kat
De overgrote meerderheid van geluidseffecten in games wordt gemaakt met dingen die zich op loopafstand bevinden. Een soortgelijke situatie deed zich voor bij Minecraft. griezelige geluiden, die een uniek kenmerk van Gast zijn geworden, werden opgenomen met een kat muziekproducent Daniel "C418" Rosenfeld. Nogal een niet-standaard en indrukwekkende oplossing.
Minecraft is geïnspireerd door veel pc-games
Net als veel andere legendarische videogames, Minecraft was geen compleet idee ontwikkelaar. De besten van de besten hebben altijd een of meer ideologische inspirators die direct invloed hebben op het lot van het eindproduct. Minecraft is geen uitzondering en heeft dankzij een groot aantal games zijn huidige uiterlijk gekregen. Dungeon Keeper и RollerCoaster Tycoon heeft een stempel gedrukt op de ontwikkeling van de "sandbox".
De belangrijkste rol werd echter gespeeld Oneindige miner. Persson merkte op dat ze een speciale charme had die het team nodig had. Infiniminer was een mijnspel met vergelijkbare blokgeometrische bouwgameplay. Daarin werd de basis gelegd, die in de toekomst een onderscheidend kenmerk van Minecraft werd en het leidde tot een vorm die door miljoenen spelers herkenbaar was.
Typefout in titel
Dit paasei is te vinden als je Minecraft voor meer dan 10000 roz. In dit geval is de naam in het hoofdmenu weergegeven met een grappige typefout: Minecraft kan veranderen in "Minceraft". Hoewel dit niet altijd gebeurt, zijn het van zulke kleinigheden dat echt onvergetelijke projecten verschijnen.